رئیس شورای شهر مشهد: خانواده، سلول اصلی جامعه است | لزوم برنامه‌ریزی بر اساس مبانی اسلامی برای پیشرفت زنان موحدیان: برای تحقق اهداف و پروژه‌ها، شهرداری مشهد را حمایت خواهیم کرد تأکید بر ادامه مسیر خدمت‌رسانی و تلاش برای تحقق اهداف ۴۷ پروژه شهری مشهد ناصحی: باید به اطلاع‌رسانی پروژه‌های شهری توجه ویژه شود| روزنامه شهرآرا شایسته تقدیر و توجه ویژه است شهردار مشهدمقدس: مدیریت شهری برای افتتاح ۴۷ پروژه با تأکید بر پیوست رسانه‌ای، برنامه‌ای ویژه دارد شهروندخبرنگار | درخواست تغییر ایستگاه های خط ۳۷  اتوبوسرانی مشهد + پاسخ «علی قناویزچی» به عنوان مشاور شهردار مشهد در توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی منصوب شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) کمیته مشترک اقتصادی مشهد-صنعا-غزه تشکیل شد| تمرکز بر پروژه‌های بازسازی در طرح خواهرخواندگی نصب ۳۴ هزار مترمربع چمن مصنوعی توسط شهرداری مشهد در ٣٠ زمین ورزشی انجام بیش از ۳۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سال ۱۴۰۳ سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مشهد و دردسر‌های یک روز واحد برای تعطیلی شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی شهردار مشهد مقدس: تعامل و همراهی ایجادشده در استان برای خدمت صادقانه، جای شکر دارد + فیلم جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ | تمدید اعتبار کالابرگ‌ها تا خرداد ماه فرماندار مشهد: سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در هم‌افزایی و انسجام مدیریتی شهر مشهد است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: فرصت خدمت به امام‌رضا(ع) را قدر بدانید، این فرصت نباید صرف حاشیه شود معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رضایتمندی زائران و مجاوران از برنامه‌های استقبال از بهار، امسال افزایش چشمگیری یافته است ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) انجام بیش از ۷میلیون و ۲۴۱هزار سفر از طریق مترو مشهد در اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی شهر یادگیرنده

  • کد خبر: ۳۰۴۰۱۷
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی شهر یادگیرنده
شهر یادگیرنده شهری است که از طریق سیاست‌ها و شیوه‌های مبتنی بر آموزش، پیشرفت و توسعه پایدار را در شهر‌ها تقویت و تضمین می‌کند.
حمید ضمیری
نویسنده حمید ضمیری

شهر یادگیرنده شهری است که از طریق سیاست‌ها و شیوه‌های مبتنی بر آموزش، پیشرفت و توسعه پایدار را در شهر‌ها تقویت و تضمین می‌کند و امکان آموزش مادام العمر و مستمر برای تمام ساکنان به طور برابر وجود دارد و ارکان مدیریتی این شهر، توانمندسازی فردی، مشارکت اجتماعی و غنای فرهنگی را از طریق ترویج یادگیری، به طور جدی سرلوحه امور خود قرار می‌دهند. در این مفهوم یادگیری برای همه ساکنان شهر به صورت مستمر و در همه مکان‌ها صورت می‌پذیرد.

مشهد از سال ۱۳۹۸ به شبکه شهر‌های یادگیرنده پیوسته است و شورای اسلامی دوره ششم شهر مشهد نیز بر همین اساس بر استفاده از همه ابزار‌ها برای یادگیری و آموزش شهروندان با گروه‌های مخاطبان مختلف و ابزار‌های متنوع تأکید داشته است. یکی از پرچالش‌ترین و پیچیده‌ترین حوزه‌های مواجهه شهروندان، ضوابط و مقررات و طرح‌های توسعه شهری است. 

شهروندان حق دارند تا از طرح‌هایی که برای محلات و محدوده‌های شهری تهیه می‌شوند، آگاه باشند و نظر بدهند. همچنین حق دارند شخصا بدون نیاز به افراد واسط بتوانند امور شهرسازی خود اعم از اطلاع داشتن از ضوابط ساخت و ساز، شرایط و فرایند دریافت پروانه و پایان کار و... را انجام دهند؛ بنابراین باید ساختار‌های متناسب برای آگاهی بخشی با کلیه ابزار‌ها و در تمامی بستر‌های مناسب فراهم باشد. 

از اقدامات مناسبی که در این راستا انجام شده است، پرداختن به آموزش‌های شهروندی و آگاهی بخشی شهروندان و شفافیت عملکرد از طریق انعکاس دستاورد‌ها و اقدامات و نمایش طرح‌ها و اسناد توسعه شهری است. در معرض دید عموم قرار گرفتن و به اصلاح رویکرد اتاق شیشه‌ای در مدیریت شهری، بستر اولیه مناسبی برای توسعه مشارکت مدنی همگانی در امور مدیریت شهری است که مطلوب و مدنظر این شورا نیز هست. 

مطابق نردبان مشارکت، شهروندان ابتدا از طریق اطلاع داشتن و آگاهی، بعد از آن از طریق مشاوره و سپس از طریق جایگاه بخشی، وارد فرایند مشارکت مطلوب می‌شوند و آخرین مرحله آن امکان نظارت، تصمیم گیری و کنترل توسط خود شهروندان است که ما هنوز در گام‌های اولیه آن هستیم و باید با تقویت و تمرکز بر امر آموزش همگانی علاوه بر دستیابی به اهداف شهر یادگیرنده، پله‌های رسیدن به مشارکت مدنی حقیقی را نیز طی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->